Blogroll

6 Mayıs 2020 Çarşamba

پیروزی دولت ترکیه در مقابل ویروس کرونا!


پیروزی دولت ترکیه در مقابل ویروس کرونا!
کشور دوست ترکیه از کشور های است که بخاطر مردم اش روزیکه ویروس کرونا درین کشور شیوع کرد تدابیری را روی دست گرفته و 90 فیصد مردم  اش را ازشر ویروس کرونا نجات داد.  درین کشور روزانه بیشتر از 40 هزار نفر خود را تست و ازآن جمله  تقریبا 4500 نفر به این ویروس مبتلا 100 نفر فوت و 1000 نفر روزانه شفا یاب میشود.
دولت ترکیه بخاطر شیوع بیشتر این ویروس چند کار مهم را انجام داد:
1- تمام پرواز های داخلی و خارجی را متوقف کرد.
2- رفت و آمد ولایت ها را تا 90 فیصد کاهش داد.
3- تمام سلمانی ها ، فروشگاه های بزرگ و رستورانت ها را بست.
4- تمام پوهنتون های دولتی و خصوصی ، مکاتب را بست و ازطریق انلاین درس ها را شروع کرد.
5- در بیشتر از 31 شهر بزرگ روز های شنبه یکشنبه هیچ کس حق نداشت بیرون  شود غیر از پولیس نان بای ...
6- آنعده از کسانیکه سن شان از 20 پاین و از 65 بالا باشد نمی تواند بیرون بدر شود.
7- شهروندان تورک که در بیرون ازکشور بودن از طرف دولت ترکیه طیاره روان کرده آنها را به ترکیه آورده در لیله های پوهنتون ها 14 روز قرنطین میکردند اجازه نداشت پیش فامیل شان برود.
7- کار مهم را که انجام داد کسانیکه به ویروس کرونا مبتلا شده بود تمام کسانیکه با این شخص مبتلا دیدو بازدید کرده باشند تمام این کس ها را  14 روز قرنطین میکرد تا به دیگران این ویروس سرایت نکند.
وضعیت فعلا در ترکیه:
1-      روزانه 30 الا 35 هزار نفرخود را تست میکند و از آن جمله 1000 الا 1300 نفر به این ویروس مبتلا شده و 93 نفر فوت میکند و روزانه بیشتر از5000 هزار نفر شفا یاب میشود.
2- بعد از 5 روز تمام سلمانی ها فروشگاه ها باز خواهد شد.
3- در 10 ولایت مردم میتواند رفت آمد کند .
4- پوهنتون ها و مکاتب تقریبا بعد از یک نیم ماه دوباره به درس های خود شروه میکند.
اما چرا در افغانستان روز به روز مبتلا شدگان به ویروس کرونا زیاد میشود:
در افغانستان امکانات صحی وجود ندارد و ازین لحاظ روزانه  بیتشر از 300 نفر خود را تست میکند و مبتلا شدگان به این ویروس بالاتر از 100 نفر و جان باختگان روزانه تقریبا 10نفرمیرسد .فکر میکنم آمارمبتلا شدگاان به ویروس کرونا بیشتر ازآن است که وزارت صحت عامه افغانستان ارقام میدهد.
پیشنهاد من به مردم  و حکومت  افغانستان :

ویروس کرونا خطر ناک بوده اگر جلو این ویروس پیش از وقت گرفته نشود در افغانستان یک فاجعه بزرگ رخ خواهد داد. ازین لحاظ حکومت افغانستان ازکشور های که مانع پیشرفت این ویروس در کشور شان شده  از تجربه های آنها میتواند استفاده کرد و مانع پیشرفت این ویروس خطرناک در افغانستان خواهد شد.
همچنان قابل یاد آوری میدانم که آنعده دوستانیکه به  ویروس کرونا مبتلا شده به آن کس های که تماس داشتند لطفا آنها هم خود را به گفته متخصصین ترکیه 14 روز قرنطین نمایند . اگر درین 14 روز علائم از ویروس کرونا را در وجود شان حس میکند میتوانند در وزارت صحت عامه تماس گرفته آنها خود شان با امبولانس انتقال خواهد داد.

اگر خوب متوجه شده باشیم  بعضی از کارمندان تلویزیون طلوع نیوز به این ویروس مبتلا شد و چند روز نگذشت که بعضی دیگر از کارمندان به این ویروس مبتلا شدند و دو روز پیش خبر شدم خبر نگار موفق کشور مان مجیب جان که برنامه افطار طلوع را پیش میبرد  به ویروس کرونا مبتلا شده است .  درین برنامه افطاری بعضی از اعضای ارشد امنیتی ، وکیل صاحب ها، تاجرین ، فامیل های شهدا و هنرمندان اشتراک داشتند . چی خوب است پیش از اینکه این بزرگوار ها به سربازان دلیر کشور و فامیل های محترم شان این ویروس کرونا را انتقال دهد حد اقل 14 روز خود را قرنطین نمایند وبد بختانه میبینم همکار مجیب جان این برنامه را ادامه میدهد و مشوره من این است که تمام این کس ها باید قرنطین شده و برنامه ها را میتواند دیگر کس ها پیش ببرد.
خداوند ج به تمام کسانیکه به ویروس کرونا مبتلا شدن شفا عاجل و کسانیکه جان باختن مکان شان جنت برین و برای بازماندگان شان صبر جمیل استدعا دارم .
بشیراحمد حیدری

0 yorum:

Yorum Gönder